Energiát márkázni?

Az energiaszolgáltatás hagyományosan monopoltevékenység volt, amit nagyjából értelmetlen reklámozni is, nemhogy márkanevet építeni mögé. A háztartásba, üzembe kell az áram, a földgáz, leszerződik, bekötik, kiszállítják, mérik, kiszámlázzák. Nincs itt semmi látnivaló. Főleg, hogy tényleg nincsen: a gázmolekula, az elektron nem látható úgy, mint egy szappan vagy egy leveskonzerv. (Megfogni meg végképp nem érdemes.) Legfeljebb a mérő dobozán, a számlán, az ügyfélszolgálaton tűnhet fel a márkanév, a logó.

És mégis: ahogy az olyan tömegcikkek, mint a só vagy a banán esetében megjelent a márkázás, nem is szólva a szintén megfoghatatlan távközlési szolgáltatásokról, az energia piacán is egyre fontosabbá válik, különösen a piacnyitás kapcsán. Persze továbbra is a megbízhatóságé és az áré a kulcsszerep, de még ezeken a területeken is sokat jelenthet egy márkanév. Gondoljunk akár a világszinten is jelentős szereplőnek számító multinacionális márkákra vagy a hazai mamutokra, akár arra a jelenségre, amikor más területen – pl. távközlés, posta - nevet szerzett szolgáltató lép be az energetikai piacra. (A keresztértékesítési lehetőségek miatt az ilyen márkakiterjesztés az árazásra is jótékony hatással lehet.) A hagyományos szolgáltatók piacán is egyre fontosabbnak tartják a márka és a hírnév ápolását. Az MVM például nemrég újította meg arculatát és fogott kommunikációs kampányba, mert „a társaság a lakosság közel kétharmadának nem mond semmit”, és ezért „olyan imázskampányt szerettek volna elindítani, ami jelentőségéhez és aktivitásaihoz mérten láthatóvá teszi az MVM-et.”

Az energia márkázása nemzetközi szinten is kurrens téma. A British Petroleum részben a változó energiahordozó-fókusz miatt lett BP még 2001-ben, tavaly pedig a GDF SUEZ vette fel a változó környezetre adott válaszként a nemzetközi profilt is jobban szolgáló ENGIE nevet. (Érdekesség, hogy a korábbi logók helyett bevezetett új szimbólumokban mindkét esetben helyet kapott a Napra történő utalás.) Fontos kérdéssé vált a fogyasztók bevonása is: nem elég, hogy a közösségi médiában párbeszédet folytatnak velük a szolgáltatók, de aktív döntéseikkel (okosmérés bevezetése, saját energiamix kialakítása, esetleg a hálózatra csatlakozó otthoni energiatermelés) is befolyásolják az egész rendszer működését. A legújabb trend pedig – nem utolsósorban a környezettudatosság terjedésével -, hogy egyes régiók vagy városok válhatnak márkanévvé az energiatermelésben. Vajon melyik ország lesz az az energetikában, mint Svájc az óragyártásban vagy Németország az autóiparban?

Címkék: bp, engie, mvm
http://tm.blogstar.hu/./pages/tm/contents/blog/27234/pics/lead_800x600.jpg
bp,engie,mvm
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?