Kis országok sok márkával

Az idei Brand Finance Global 500 márkaérték-rangsort átnézve szembetűnő, hogy a márkázás továbbra is amerikai „huncutság”: a top tízben összesen egy koreai (Samsung) és egy kínai (China Mobile) cég található. Az első százat vizsgálva már kissé árnyaltabb a kép: 47 Egyesült Államok-beli márka mellett itt már helyet kap 29 ázsiai (15 kínai, 11 japán, 2 koreai és 1 indiai) és 24 európai (8 német, 6 Egyesült Királyság-beli, 5 francia, 2 svéd, 1 holland, 1 spanyol, 1 svájci) is.

A felmérést végzők szerint a márka szerepét jól mutatja, hogy a vizsgált 500 vállalat cégérétkének 18 százalékát a márkaérték tette ki.

Az Apple továbbra is vezeti a listát: bejöttek az új iPhone-ok, az Apple Pay fizetési rendszer, és nagyratörő terveik vannak a jövőre is, például az autóiparban. A top tízben kiemelkedő még a 2012 óta harmadik Google második helyre ugrása, ami nagyrészt az Alphabet-átalakulás eredménye, valamint az Amazon nagy előzése, ami – részben a Prime házhozszállítási rendszer, részben pedig a televíziós tartalomfejlesztés következményeként - lehagyta a Microsoftot, a Verizont és az AT&T-t. A Facebook is tovább folytatja a menetelést, ráadásul egyre jobban monetizálja a forgalmát. A technológiai márkák – és különösen a kínaiak – jól teljesítenek. A legnagyobb növekedést épp egy kínai ingatlanmárka, az Evergrande Real mutatta, bár ez a szektor egészségtelen túlfűtöttségének jele is lehet. A másik véglet két brazil bank, az Itau és a Banco de Brasil eredménye (59, illetve 45 százalékos értékvesztéssel), amelyet az ország gazdasági gondjai magyaráznak. De majdnem ilyen mértékben, még az első becsléseken is túlmutatóan zuhant a Volkswagen is a tavalyi dízelbotrányt követően. (Számunkra jó hír, hogy a cégcsoporthoz tartozó Audit nem rázta meg a történet.) A listát 2007-ig vezető Coca-Cola pedig továbbra sem talált magára: idén 5 százalékos csökkenést követően a 11-dikről a 17. helyre esett. Az egészségügyi problémákkal való összekapcsolás miatt kialakult negatív imázson egyelőre sem az új, egészségesebb termékváltozatok, sem az élménykommunikáció nem tudtak érdemben segíteni.

A lista élmezőnyét böngészve egyébként is az tapasztalható, hogy számos nagy múltú, erős márka több pozíciót is vesztett 2014-hez képest, köztük a McDonald’s, IBM, Shell, Marlboro, Vodafone, Citi, Siemens, és a Pepsi.

A legértékesebb európai márka – a lista 16. helyén - a BMW, amelyet a Deutsche Telekom követ, történetének legmagasabb márkaértékével. A harmadik helyen a Mercedes-Benz áll. Érdekes megfigyelni, hogy míg a top 500-ban nagyon sok az Egyesült Királyság-beli (35) és a francia (31) brand is, nálunk egy átlagember mégis többet ismerhet a 25 német márkanévből, míg a másik két országból inkább csak pár kiemelt márka (pl. az elmúlt évek nehézségei után újra erőre kapó Tesco, a Vodafone, a BBC, a MINI, illetve a L’Oréal, Danone, AXA, no meg a luxusmárkák) csengenek ismerősen. Hasonlóképpen, a tipikus márkanagyhatalom-kisország Hollandia 12 listás márkájának többsége is „háztartási név” mifelénk, mint pl. a Philips, a Shell, a Dove vagy a Lipton. A kis államok közül Svájc némileg kakukktojás, a sógorok pedig egyedül a Red Bullt tudják felmutatni, viszont több, különböző szektorból érkező márkával képviselteti magát Dánia (LEGO, Maersk szállítmányozás, Arla tejipari cég), Svédország (IKEA, H&M, Volvo, távközlési cégek: Ericsson, TeliaSonera, bank: Nordea), vagy a nagy állami olajcég Statoil mellett a Telenort és a DNB bankot is felvonultató Norvégia is. Ami pedig az orosz nagytestvért illeti, ők négy márkanévvel - értéksorrendben a Sberbank, Lukoil, Gazprom és az MTS – szerepelnek a listán, de ezek közül egyedül a Lukoil tudott javítani helyezésén az elmúlt évhez képest.

A teljes listát itt lehet böngészni.

(Fotó: Apple)

Címkék: apple, audi, márkaérték
http://tm.blogstar.hu/./pages/tm/contents/blog/25082/pics/lead_800x600.jpg
apple,audi,márkaérték
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?