Vezéráldozat

Az elmúlt napokban a gazdasági (és az autós) sajtót bejárta a hír, hogy a Volkswagen szándékosan csalt az amerikai emissziós teszteken, és ezért sokmilliárd dolláros büntetéssel néz szembe. A vezérigazgató, Martin Winterkorn állítása szerint ugyan nem tudott a csalásról, de tegnap a cég érdekeit követve lemondott. A VW-t (és a konszern többi márkáját) érintő következményekkel hivatalosan itt foglalkoztam, most inkább a háttérről írnék bővebben.

Akármennyire is hihetetlen a Kárpát-medencéből nézve, vannak zsigerből szabálykövető népek. A svájciak túltolt házmester-mentalitásán a saját múltunkból kiindulva olykor szörnyülködni szoktunk, míg az amerikaiak naivitását inkább megmosolyogjuk. Igen, az egy olyan ország, ahol – természetesen a kivételeket elismerve - számít a bizalom, tisztelik az egyenruhásokat és elfogadják, amit a hatalom képviselői mondanak nekik; egy aláírt papírfecnivel fizetnek (miközben a bankkártyák biztonsági megoldásaiban nem mindig bíznak), és bár gyakran túlzóak a reklámok állításai, általában elhiszik, hogy amit a gyártó állít, az igaz. Ebben a kultúrában a bukás megengedett, a hazugság viszont – épp a fentiek miatt – nem. Ha valaki megbukik, azt a törvény szigora és a fogyasztók bosszúja egyaránt sújtja, nem beszélve a – gyakran szintén röhejes, ámde fájdalmas összegű – egyéni kártérítési perekről.

A fogyasztóvédelem természetesen részben a piacvédelem eszköze is, és erre a megtépázott detroiti autógyártásnak szüksége is van. De teljes részrehajlással nem vádolhatjuk őket, hiszen ugyanúgy megbüntetik a Volkswagent, mint ahogy a direkt üzleti érdekeltséggel ott nem rendelkező Magyar Telekomot, vagy saját gyermekeiket, például az Enront vagy a masszív pénzügyi csalást elkövető Bernie Madoffot. Utóbbi két esetben ráadásul komoly személyes szankciókat is érvényesítettek: a felelős cégvezetők hosszú börtönbüntetésre számíthattak. (Az Enron vezére, Kenneth Lay – aki ismeretlen okból részt vett egy houstoni előadásomon, bár ezt csak utólag tudtam meg… - végül az ítélethirdetés előtt életét vesztette.)

Vagyis hiába a kemény verseny, bizonyos szabályokat érdemes betartani, mert bukás esetén pusztítóak a szankciók és a járulékos költségek. A VW természetesen nem fog összeroppanni, de egyrészt megérzi majd a kiadásokat, másrészt a történtek sok évre visszavetik amúgy is döcögős amerikai offenzívájában. Addig is marad legnagyobb piaca, a kínai, no meg Európa, ahol a korábban az ördög üzemanyagának kikiáltott gázolajból sikeresen alkottak piacvezetőt. Kellett ehhez a technológiai fejlesztés és verseny, a kulturáltabb üzem, a gazdasági környezet zordabbá válása, de az olyan PR-fogások is, mint például az Audi dízelüzemű kocsijainak sorozatos győzelme a híres Le Mans-i 24 órás versenyen. Kérdés, hogy mi lesz a kontinensen a dízelek jövője, illetve hogy esetleg versenytársakról is derülnek-e majd ki hasonló turpisságok. Addig is a benzinvérűek idegeit újabb technológiai hullám borzolja: a kisköbcentis, okosturbós benzinmotorok trendje…

http://tm.blogstar.hu/./pages/tm/contents/blog/21149/pics/lead_800x600.jpg
amerika,audi,büntetés,martin winterkorn,verseny,volkswagen
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?