Sírjunk-e a Fornettiért?

A rendszerváltás óta viszonylag kevés magyar márka épült fel. A legnagyobbak többsége vagy az előző rendszer mamutvállalatainak leszármazottja (pl. OTP, Mol), vagy multinacionális vállalatok kebelében tovább élő hagyományos márkanév (Pöttyös, Pilóta…). Üdítő kivételek azért akadnak, elsősorban középvállalati keretek között. (Régi meggyőződésem, hogy egy erős, demokratikus piacgazdaság alapját az életképes, még rugalmas de már tőkeerős méretű, néhány család vagy tulajdonostárs, valamint pár száz alkalmazott megélhetését biztosító középvállalatok alkotják – és nálunk pont ilyenekből van sajnálatosan kevés.) A közelmúlt sajátos fejleménye, hogy több ilyen, „hazánkban világhírű”, a regionális vagy nemzetközi terjeszkedésbe belevágó márkát is eladtak alapító-tulajdonosaik.

Áprilisban a nem éppen hazafiatlanságáról ismert Balogh Levente társult az olasz családi tulajdonú, cseh központú Karlovarské Minerální Vody csoporttal, amely az olasz piacvezető Acqua Verát, a cseh Mattoni márkát és a Kékkúti Ásványvíz Zrt-t is birtokolja. A közös cég, a Central European Mineral Water Holding célja a tőkeszerkezet megerősítésén keresztül a hazai és a régiós piaci pozíció konszolidálása.

Palásti József „gyermeke”, a Fornetti szintén elérte önálló növekedésének határait, és augusztus elején egy kontinenseket átfogó, évről évre felvásárlásokkal gyarapodó, ötmilliárd eurós forgalmú fagyasztottpékáru-vállalat, a svájci központú Aryzta részévé vált és nemzetközi tapasztalatokkal bíró vezérigazgatót kapott.

Első látásra el is keseredhetnénk, hogy még a legjobb magyar márkák sem életképesek önállóan. Második pillantásra azonban találhatunk pozitív olvasatot is:

  • felépültek olyan márkák, amelyek befektetők számára értéket képviselnek (és a legtöbb vállalat célja az értékteremtés, melyet valamilyen formában – tőzsdére vezetés, eladás – realizálni szokás)
  • néhány magyar vállalkozó érdemi forrásokkal rendelkező, valódi, piaci alapú tőkéssé vált
  • ráadásul a fenti két esetben a magyar márkanevek megtartása, fejlesztése, a helyi hagyományok és értékek tiszteletben tartása deklarált cél volt az ügylet során, nem egyszerű piacszerzés történt.

Vagyis inkább örüljünk és bízzunk abban, hogy még sok hasonlóan sikeres magyar márkát látunk felépülni!

(A nyitóképen Palásti József pékmester, a Fornetti alapítója és márkanagykövete.)

http://tm.blogstar.hu/./pages/tm/contents/blog/19728/pics/lead_800x600.jpg
arzyta,balogh levente,eladás,fornetti,kékkúti,mattoni,mol,otp,palásti józsef,pilóta,pöttyös,szentkirályi
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?